Home MarketingAnalyse

De analyse van je webshop

Bezoekers in je webshop laten met hun gedrag waardevolle informatie achter. Met die informatie ben jij in staat om je webshop te verbeteren.
Denk hierbij aan informatie over welke producten het populairst zijn, welke producten wel bekeken worden maar niet worden gekocht. Of bepaalde webshop pagina's die nooit bezocht worden. Een slimme webshopondernemer speelt hier op in door de pagina's te verbeteren, productprijzen aan te passen en de marketing voor bepaalde producten te intensiveren.

Hoe kom je aan de informatie over je bezoekers?

Er zijn diverse producten op de markt waarmee je je bezoekers op je webshop kan monitoren. Bij sommige producten betaal je een maandelijks bedrag en andere zijn gratis.
In alle gevallen zul je een (klein) stukje code moeten toevoegen aan je webshop zodat de programma's het gedrag van je webshopbezoekers kunnen vastleggen.

Gratis analyse programma's

Google zelf geeft je inzicht in het gedrag van je webshop via 2 programma's.

Google Analytics
Google Analytics is beschikbaar voor iedereen met een gmail account. Google genereert een bepaalde code die je in de code van je webshop moet plaatsen. Na het plaatsen van de code verzamelt Google Analytics het gedrag van je bezoekers en jij kunt deze informatie bekijken. Lees verder over Google Analytics

Webmaster hulpprogramma's
De Webmaster Hulp Programma's van Google geeft je informatie over je webshop dat je helpt bij je SEO activiteiten. Maar ze geven ook inzichten in het aantal bezoekers per zoekwoord.

Hoe kom je aan de informatie over je bezoekers?

Er zijn diverse programma's op de markt die je helpen inzicht te krijgen in het exacte gedrag van je bezoekers. We belichten er 2:

MouseFlow
Mouseflow is een zeer gebruiksvriendelijke webinteractie-tool. Je hebt de beschikking over de volgende functionaliteiten:

  • Video-opnames van het muisgedrag van jouw bezoekers.
  • Het klik- en scroll gedrag van jouw bezoekers in de vorm van heatmaps.
  • Het instellen van Mouseflow is vrij eenvoudig:

Je dient één regel code te plaatsen in de tags van jouw website.
Voor de WordPress-gebruikers is het helemaal eenvoudig. Zij kunnen gebruik maken van deze plug-in.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om IP-adressen uit te sluiten van je video-opnames. Je kun bepalen welk percentage bezoeken je wilt laten opnemen. Ook kun je ervoor kiezen om IP-adressen te anonimiseren.

ClickTale
ClickTale is een grote speler onder de webinteractie-tools. De tool is prijziger dan Mouseflow, maar beschikt dan ook over zeer uitgebreide mogelijkheden.

Je heb uitgebreide mogelijkheden om je formulieren te analyseren. Je kunt bijvoorbeeld het afhaakpercentage per invulveld op je formulieren bepalen.
Je kunt het klik- en scroll gedrag van de gebruiker bepalen, inclusief hoe ver naar beneden jouw bezoekers scrollen.
Je kunt de foutmeldingen op je site per pagina of browser traceren.